آدرس: تهران - خيابان جنت آباد جنوبی - كوچه ریاحی- پلاك 55 - واحد 1- دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران. تلفن: 44617615 فكس: 44466450 ايميل: i n f o @ i r h i s t o r y .ir
يكشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
  
      
 
 جستجو  
 عضویت در خبرنامه  - لغو
  
 
     مناظره:  
 
 
عبدی:حزبی نبودن یکی از مشکلات اساسی مجلس است/سلیمی‌نمین: استبداد حزبی راهگشای مشکلات
  تاريخ: پنجشنبه ۲۶ دي ۱۳۹۸
نام نویسنده:
 
    عباس عبدی تحلیگر مسائل سیاسی در برنامه تلویزیونی "بدون توقف" با بیان اینکه مجلس کنونی کشور دارای سه ایراد اساسی است، گفت: ناکارآمدی مجلس یکی از ایرادات وارده مهم به مجلس است و در حال حاضر کنش‌گران سیاسی باید به امید بهبود وضعیت و شرایط کشور در این انتخابات شرکت کنند، زیرا تحول اوضاع و شرایط وابسته به حضور و اقدامات آنان در منصب نمایندگی مجلس است، همچنین باید به این نکته اشاره کرد که مشارکت در انتخابات مجلس، صرفا به معنای شرکت در مجلس نمی‌باشد و افزایش‌بخشی از ناکارآمدی‌های مجلس نیز نشأت گرفته از سلب اختیارات این نهاد تصمیم‌گیر می‌باشد.
وی، حزبی نبودن مجلس را یکی دیگر از مشکلات اساسی مجلس ایران دانست و افزود: در کشوری همچون بریتانیا، شهروندان به برنامه‌های احزاب رأی می‌دهند در حالی که فلسفه مجلس در ایران به صورت کلی دارای ایراد است و مردم در بحث انتخاب نماینده مجلس با طیف وسیعی از تفکرات مواجه هستند. همچنین حزبی وجود ندارد تا برنامه و مسئولیت‌های نمایندگان خود را سامان دهد، از سوی دیگر وظیفه نماینده به آراء گذاشتن نظرات و خواسته‌های مردم است و مجلس محل انتخاب کارشناس برای عرصه‌های مختلف نمی‌باشد، در واقع احزاب و دولت، جایگاه حضور کارشناسان و نظرات علمی آنان است و مجلس تنها عرصه حضور نمایندگان ملت برای بازتاب خواسته‌های آنان است.
تحلیگر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه تمام گروه‌های فکری باید در انتخابات مجلس دارای نامزد باشند، گفت: رد‌صلاحیت نیز یکی دیگر از معضلات انتخابات مجلس است و حضور اکثریت کاندیدهای متعلق به یک حزب در یک دوره مجلس، مفهوم انتخابات و نمایندگی شهروندان را از بین می‌برد.
همچنین عباس سلیمی‌نمین کارشناس و تحلیگر مسائل سیاسی نیز در این برنامه با اشاره به اینکه انتخابات هر دوره از مجلس و آغاز کار مجلسی جدید گامی به سمت جلو است، گفت: مجلس حزبی نیز در کنار تمام مزایای خود با معایبی همراه است و وجود استبداد حزبی نیز راهگشای مشکلات مجلس نمی‌باشد، لذا ترکیب عادلانه احزاب و افراد مستقل چه از نظر شرعی و چه سیاسی برای کاندیداتوری نمایندگان مجلس امری قابل قبول می‌باشد، از سوی دیگر سابقه تاریخی احزاب حاکی از این مسئله می‌باشد که جریانات حزبی در ایران پذیرای تمام مسئولیت‌‌های حزبی خود نیستند.
وی درباره امضای برجام در مجلس اظهار داشت: برجام توسط نمایندگان سیاست خارجی ایران و کشورهای 1+5 به امضا رسید و پس از قبول آن برای بررسی و مطابقت لوایح آن با مصلحت عمومی و ملی کشور در اختیار مراکز و نهادهای تصمیم‌گیر کشور قرار گرفت که مجلس در این رابطه با موضوعی رو‌به‌رو بود که باید گرایش القا شده به جا مبنی بر بخش‌های از برجام که به مصلحت عمومی جامعه نبود را مدیریت کند، در واقع مجلس در خصوص برجام با توافقی مواجه بود که باید در قبال آن پاسخ مثبت و یا منفی ارائه می‌داد.
تحلیگر مسائل سیاسی با بیان اینکه شورای نگهبان نباید مطرح‌کنندگان بیانیه 77 نفر را تأیید صلاحیت کند، گفت: شورای نگهبان در بحث تأیید صلاحیت‌ها باید توجه ویژه‌ای را به کسانی که راه را برای تبلیغات دشمن و خشونت، باز می‌کنند و در مسیر مصلحت عمومی حرکت نمی‌کنند، داشته باشد، زیرا برخی گروه‌های سیاسی همچون آقایان رمضان‌پور و سازگارا علاوه بر فعالیت در خارج از ایران در مسائل داخلی و ملی کشور نیز توانسته‌اند با برقراری انواع ارتباطات حضور داشته باشند.
انتهای پیام/

 
     
 
 
      ديدگاهها:  
 

پست الکترونيک:



حروف عکس را با رعایت بزرگ و کوچکی حروف تایپ کنید

 
بازگشت

 






info[at]irHistory.ir Copyright All right Reserved