آدرس: تهران - خيابان جنت آباد جنوبی - كوچه ریاحی- پلاك 55 - واحد 1- دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران. تلفن: 44617615 فكس: 44466450 ايميل: i n f o @ i r h i s t o r y .ir
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
  
      
 
 جستجو  
 عضویت در خبرنامه  - لغو
  
 
     مصاحبه:  
 
 
حمايت ما از احمدي‌نژاد منوط به پايبند ماندن وي به اصول است
  تاريخ: پنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۸
نام نویسنده: خبرگزاری فارس
 
    عباس سليمي‌نمين رئيس مركز مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران در گفتگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، با بيان اينكه با توجه به سخنان هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه تهران، من وي را يك سياست‌گذار به معني واقعي نيافتم، اظهار داشت: هاشمي قبلا نيز در عرصه‌هاي مختلف به ميدان آمده بود و حتي با توجه به معيارهايي كه خودش بيان كرد، خيلي خوش ندرخشيد، البته بحث‌هايي كه هاشمي در نماز جمعه مطرح كرد جديد نبود و در واقع وي تمام تلاش خود را به كار بست كه طيف‌هاي مختلف را از خود خشنود نگه دارد و شايد اين مسئله از نظر بعضي سياست‌مداران مورد قبول باشد اما از نظر اسلام، مورد قبول نيست. وي در ادامه با اشاره به اينكه افرادي در مسائل اخير با ملت همراه نبوده‌ و در مسير مصالح جامعه گام برنداشتند، خاطرنشان كرد: بهتر بود كه هاشمي رفسنجاني در سخنان خود در نماز جمعه به اين مسئله اشاره كرده و اين تحليل را ارائه مي‌داد و حتي اگر قصد دفاع از برخي مسائل را داشت، مي‌توانست به صورت كلي سخنان خود را بيان كند. سليمي‌نمين همچنين عنوان كرد: در انتخابات دهم رياست جمهوري عده‌اي از مردم به ميرحسين موسوي راي داده‌اند و آنطور كه هاشمي رفسنجاني بيان كرد بذر ترديد درذهن آن عده پاشيده شده و اين در حالي است كه نمي‌توان اين افراد را در كنار كساني كه بحث‌شان انتخابات نيست، قرار داد، زيرا عده‌اي فرصت‌طلب سعي كردند كه از شرايط فعلي سوء استفاده كرده و منافع نظام و ملت را مورد تعرض قرار دهند. رئيس مركز مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران با بيان اينكه هاشمي رفسنجاني در سخنان خود در نماز جمعه سعي كرد همه را خشنود كند، افزود: شايد اين موضع‌گيري‌ هاشمي به اين دليل بود كه بعضي از فرزندان وي در اغتشاشات پيش‌آمده بعد از انتخابات دخيل بودند. وي در ادامه در خصوص اظهارات هاشمي در مورد دستگيرشدگان حوادث اخير، گفت: هاشمي رفسنجاني در مورد اين مسئله به صورت كلي صحبت كرد و خواهان آزادي بازداشت شدگان شد اما نمي‌توان در مورد اين افراد حكم واحدي داد، چرا كه شايد در ميان افراد دستگير شده كساني نيز باشند كه به درستي دستگير نشده‌اند، اما اگر بخواهيم در خصوص تمام آن‌ها حكم واحدي بدهيم اين حكم نه تنها درست نبوده بلكه در جهت مصالح كشور نيز قرار ندارد و فقط يك سري جريانات خاص را خشنود خواهيم كرد. سليمي‌نمين با بيان اينكه عده‌اي از دستگيرشدگان به واقع قصد فتنه‌گري داشته‌اند، و با طرح اين پرسش كه درخواست آزادي اين افراد از سوي هاشمي چه مفهومي دارد؟ گفت: البته در خصوص عده‌اي مي‌توان ادعاي بيگناهي كرد اما تعميم اين حكم به تمامي آن‌ها اشتباه بوده و اين موضع‌گيري از يك سياست‌مدار مسلمان نبايد شنيده شود. رئيس مركز مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران در ادامه با بيان اينكه هاشمي رفسنجاني در سخنان خود در مورد انتخابات و صحت آن نيز صحبت كرد تا همچنان باب اين مسئله باز بماند، تصريح كرد: هاشمي در سخنان خود بحث قانون را مطرح كرد كه البته طرح قانونمداري در زمان فعلي ديرهنگام است، زيرا قانون در تمام مسائل حرف خود را زده و بعد از اينكه انتخابات مراحل قانوني انتهايي خود را ديده است خيلي مقبول به نظر نمي‌آيد كه بحث قانونمداري مطرح شود. وي افزود: اگر هاشمي قانونمداري را نسبت به كساني كه به آن‌ها خط مي‌داد، روز شنبه بعد از انتخابات مطرح مي‌كرد كه هنوز مراحل رسيدگي به پايان نرسيده بود، مطلوب به نظر مي‌رسيد اما امروز پرداختن به اين مسئله خوب است ولي كاركردي ندارد. سليمي نمين در خصوص مباحث تاريخي كه هاشمي رفسنجاني در خطبه‌هاي نماز جمعه خود به آنها اشاره كرد، اظهار داشت: هاشمي رفسنجاني استنادي به تاريخ معاصر و اسلام داشت كه سخنان وي بهره‌برداري جهت‌دار از تاريخ بود زيرا در تاريخ 30 ساله كشور مصاديق فراواني وجود دارد كه قاطعيت امام و برخورد با تخلفات را نشان مي‌دهد كه از آن جمله مي‌توان به برخورد امام(ره) با منتظري اشاره كرد كه امام در اين مورد فرمودند حتي اگر لازم است، منتظري بايد دستگير شده و عدالت درباره وي اجرا شود. رئيس مركز مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران در ادامه با اشاره به سخنان هاشمي رفسنجاني در خصوص وحدت، و با تأكيد بر اينكه وحدت بر اساس يك سري اصول شكل مي‌گيرد، نه با كنار گذاشتن اصول، خاطرنشان كرد: اگر قرار باشد عده‌اي از خواص، اصول را نپذيرفتند، بايد با آن عده برخورد شود زيرا اگر وحدت را پوششي براي جلوگيري از برخورد با تخلفات قرار دهيم عمل درستي را انجام نداديم و اين رويكرد برداشت غلطي از تاريخ است. وي با بيان اينكه امروز بحث مقابله مردم با انقلاب مطرح نيست بلكه مقابله برخي خواص با اصول ارزشمند انقلاب در جريان است، تاكيد كرد: بحث امروز در جامعه اين است كه برخي خواص حاضر نيستند امتيازات خود را از دست داده و به پرونده‌هايشان مانند ساير مردم رسيدگي شود و حتي حاضر نيستند قانون را بپذيرند و اين افراد اين مسائل را به صراحت مطرح نمي‌كنند بلكه براي طرح چنين مسائلي در پشت مردم سنگر مي‌گيرند. سليمي‌نمين همچنين خاطرنشان كرد: اگر نتوانيم مردم را در بعضي از زمينه‌ها و در خصوص مسائل پيش آمده آگاه كنيم ضعف تبليغاتي ما به شمار مي‌رود و در اين زمينه قطعا بايد اصلاحاتي را انجام دهيم. رئيس مركز مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران همچنين تاكيد كرد: نبايد صفوف مردم را اينقدر مخدوش كنيم كه از طرفدار بيگانه‌ تا ملت واقعي خودمان در آن باشند، زيرا در اين صورت از مردم سوء‌استفاده صورت گرفته و هاشمي رفسنجاني در سخنان خود اصلا اين صفوف را تفكيك نكرد و حتي در ارتباط با دشمن‌شناسي، مسيري را كه غربي‌ها در جامعه ما ترويج مي‌كنند دنبال كرد. وي افزود: امروز رسانه‌هاي غربي دشمن‌شناسي ملت را مخدوش مي‌كنند و به جاي اينكه به عامل برخورد با اسلام در تاريخ معاصر يعني انگليس، آمريكا و رژيم صهيونيستي اشاره شود، از چين صحبت به ميان آمده و بر عليه آن سخن به ميان مي‌آيد و عده‌اي در جهت حركت سياسي عليه چين و شوروي شعار مي‌دهند و هاشمي در اين خصوص نيز امتيازي به وابستگان غربي‌ داد. رئيس مركز مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران با بيان اينكه در بحث روابط بين‌الملل از رابطه با كشورها مي‌توان به عنوان يك برگ برنده استفاده كرد، اظهار داشت: در عين حال انقلاب اسلامي عليه سلطه غرب شكل گرفته و در اين زمينه چين و شوروي نيز قطعا ايراداتي دارند اما تغيير جهت‌گيري در دشمن‌شناسي عملي است كه غرب آنرا دنبال مي‌كند كه از يك طرف غرب را تطهير كرده و از طرف ديگر رويكرد دشمن‌شناسي را تغيير دهد كه هاشمي رفسنجاني نيز در اين زمينه بحث‌هايي را در نمازجمعه مطرح كرد كه شايسته نبود. سليمي‌نمين يكي از عوامل ايجاد اغتشاشات حتي قبل از انتخابات را هاشمي رفسنجاني دانست و تاكيد كرد: هاشمي رفسنجاني به چرخه قدرت اجرايي تن نداد و بعد از انتخابات نهم رياست جمهوري مسيري را در پيش گرفت كه صحيح نبود. وي ادامه داد: ما طرفدار شخص نيستيم و اگر احمدي‌نژاد به اصول پاي‌بند باشد وي را پذيرفته و اگر نباشد مورد انتقاد قرار مي‌دهيم، اما اگر به بهانه انتقاد قصد داشته باشيم چرخه قدرت را محدود كنيم اين بحث ديگري است. رئيس مركز مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران با بيان اينكه هاشمي نشان داد كه به چرخش قدرت اعتقادي ندارد و قصد دارد قدرت در انحصار عده‌اي خاص باقي بماند، تصريح كرد: اين مسئله مورد پذيرش مردم نيست و اين موضوع را در انتخابات 2 خرداد به همگان نشان دادند و اين درحالي است كه هاشمي و اطرافيانش قصد داشتند با تغيير قانون اساسي در قدرت بمانند كه البته چنين چيزي محقق نشد و اين آرزو براي اطرافيان رئيس جمهور تعبير پيدا نكرد. سليمي‌نمين همچنين يادآور شد: بعد از انتخابات 2 خرداد، خاتمي قدرت اجرايي را به دست گرفت و چون سهمي را به هاشمي داد وي نيز در اين مدت سكوت كرد وگرنه هاشمي در اين دولت نيز به چرخش قدرت تن نداد بلكه چون سهم بزرگي به وي داده شد، سكوت هاشمي را در آن 8 سال شاهد بوديم. رئيس مركز مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران با بيان اينكه مردم در انتخابات نهم رياست جمهوري چرخش قدرت را بنابر خواست خود رقم زدند، تاكيد كرد: چون هاشمي نتوانست در دوره قبلي بحث تقلب را مطرح كند، به همين دليل مباحث خود را به آرامي دنبال كرد تا بتواند دولت جديد را زمينگير كند. وي در ادامه به اظهارات هاشمي رفسنجاني و موضع‌گيري‌‌هاي وي در طول مدت عمر 4 ساله دولت نهم اشاره كرد و ادامه داد: با نگاهي به اظهارات و مواضع هاشمي در اين مدت، اين مسئله براي ما مشخص مي‌شود كه هاشمي حتي يك لحظه نيز بعد از انتخابات آرام ننشست و تمام توان خود را بكار گرفت تا بتواند دولت نهم را زمينگير كند. سليمي‌نمين در ادامه با بيان اينكه ملت ايران تفاوت بين انتقاد سازنده با تلاش جهت‌دار و سازمان‌يافته براي زمينگير كردن دولت را متوجه مي‌شوند، خاطرنشان كرد: زماني كه مشخص شد احمدي‌نژاد در انتخابات دهم رياست جمهوري به عنوان رئيس جمهور انتخاب شده، هاشمي آن نامه غيرمودبانه را خطاب به رهبري نوشته و تهديد كرد كه در آينده شورش‌هايي در جامعه صورت خواهد گرفت. رئيس مركز مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران همچنين با طرح اين پرسش كه اگر هاشمي نسبت به اظهارات احمدي‌نژاد در مناظره با موسوي انتقاد داشت چرا نامه‌اي خطاب به رهبري نوشت؟ تصريح كرد: نوشتن نامه به رهبري يعني فهماندن اين مسئله به بيگانگان كه فرصتي ايجاد شده و آن‌ها مي‌توانند از اين فرصت استفاده كنند و در واقع هاشمي اگر نيتي خير داشت بايد نامه‌اي براي احمدي‌نژاد مي‌نوشت تا اين ذهنيت در بين بيگانگان پيش نيايد. سليمي نمين در ادامه با بيان اينكه هاشمي رفسنجاني با اظهارات خود در نماز جمعه سعي نكرد بستر مسائل پيش آمده بعد از انتخابات را جمع كند، عنوان كرد: هاشمي با سخنان خود بستر را براي سوءاستفاده بيگانگان فراهم كرد. وي در ادامه با تاكيد بر اينكه بهتر بود هاشمي در صحبت خود بين ملت و بدخواهان تمايز قائل مي‌شد، خاطرنشان كرد: اگر هاشمي ملت و بدخواهان را با يكديگر تفكيك مي‌كرد به اين جمع‌بندي مي‌رسيديم كه هاشمي نمي‌خواهد اردويي تشكيل دهد كه همه در آن حضور داشته باشند زيرا در واقع بايد اردويي مهيا كرد كه نيروهاي انقلاب و دلسوزان نظام در آن حضور داشته باشند نه اينكه اردوگاهي را فراهم كنيم كه همه در آن خيمه بزنند.
 
     
 
 
      ديدگاهها:  
 

پست الکترونيک:



حروف عکس را با رعایت بزرگ و کوچکی حروف تایپ کنید

 
بازگشت

 






info[at]irHistory.ir Copyright All right Reserved