جناب آقای سلیمی نمین
با سلام و عرض ادب، با این پیام خواستم انتقادی از شما بکنم: بر خلاف اکثر بچه های نسل انقلاب، شما ظاهراً تمایلی به بلوغ ندارید! من یکی از علاقمندان کیهان هوایی در دهه 60 و 70 بودم و مطالبی نیز از بنده در آن نشریه که سراسر هتک حرمت دیگران و بخصوص اپوزیسیون خارج از کشور بود منتشر کرده ام. بسیار شرمنده ام وقتی که به خاطرات آن زمان رجوع میکنم و به یاد میآورم که چه مطالب مهملی از بنده که صرفاً بر مبنای احساسات از یکسو و بی انصافی در حق (به زغم خودم) ضدانقلاب از سوی دیگر شکل گرفته بود در کیهان هوایی منتشر شد.
اخیراً زحمت کشیده، نامه ها، پاسخها و تحلیلهای خودتان را در ارتباط با انتخابات دهم در قالب کتابی با عنوان ورای نمودها و نمادها فرستادید. اول فکر کردم از یک مؤسسه دولتی فرستاده شده ولی متوجه شدم که از دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران است که با مجوز وزارت ارشاد فعالیت دارد. با خود اندیشیدم: هزینه انتشار و پخش این جزوات با چه کسی است؟ و چرا آقای سلیمی.... بگذریم.
خواستم برادرانه توصیه کنم به جای اینکه بر روی زخمها بنشینید، به این و آن طعنه بزنید، میرحسین و کروبی و امثال آن را به بوته نقد بکشید... خودسازی پیشه کنید، اندیشه تولید کنید، و پس از سی سال از این روش نخ نما که جسم و روح و قلب خودتان را به یک جناح خشن و بی ایمان بسپارید، خودتان را در دریای بیکران انسانها فهیم، تحصیل کرده، روشن فکر و آگاه رها سازید... نیازی به حرف زدن نیست، یک مدت هم بشنوید.
به روح بلند خمینی بت شکن درود میفرستم و برای شما که بسیار دوستتان میدارم رهایی از بند و باند جاهلان، ظالمان و کج اندیشان را از خداوند بزرگ مسئلت دارم.
ارادتمند – کسری
------------------------------
برادر عزيز و ارجمند جناب آقاي كسري خسروي
باسلام، از شما سپاسگزارم كه دستكم در اين حد اظهار لطف نموديد و نظرتان را منعكس كرديد. اما آيا اكنون كه مرا مورد مرحمت قرار داديد بهتر نبود بفرمائيد چه اشكالي بر اين كتاب داريد كه شما را به ياد دوران مديريت اينجانب بر كيهان هوايي انداخته است. آيا در اين كتاب نظرات آقاي ميرحسين موسوي، آقاي كديور، و آقاي هاشمي به صورت كامل منعكس نشده است؟ حتي در صورتيكه نقد ما را غيرمنصفانه ميپنداريد آيا اين شيوه را بهترين راه براي قضاوت دقيق نميپنداريد؟ زيرا در اين صورت بر همگان روشن ميشود كه چه كسي از ضعف منطق رنج ميبرد؟
در كيهان هوايي نيز ما اين فرصت را براي نيروهاي خارج كشور فراهم ميكرديم كه ديدگاههاي خود را به صورت كامل مطرح سازند يا مقالات آنها را از نشرياتشان انتخاب و چاپ ميكرديم (البته با جواب). چه اشكالي بر اين روش ميبينيد؟ در كجاي جوابيه ما به آقاي ميرحسين موسوي طعنه وجود دارد. متأسفانه در مكتوب كوتاه شما قضاوتهاي بسيار تند و غيرعالمانهاي وجود دارد. آيا ميتوانيد در پيشگاه حق ادلهاي ارائه دهيد كه من در بند باند جاهلان، ظالمان و كجانديشان به اسارت درآمدهام يا روح و قلب خود را به يك جناح خشن و بيايمان سپردهام. شما كه خود را جز انسانهاي فهيم، تحصيل كرده، روشن فكر و آگاه قلمداد كردهايد يكبار ديگر ادبيات خود را با ادبياتي كه در كتاب «وراي نمودها ونمادها» بكار رفته مقايسه كنيد آنگاه عادلانه قضاوت كنيد اين خودبزرگبيني و حقيربيني ديگران ناشي از چيست؟
اي كاش كساني كه چنين صفاتي را براي خود قائلند، نميگويم حرف مخالف را منتشر كنند بلكه ديگران را هم قابل بدانند و حرف آنان را گوش بدهند. فكر نميكنيد اين روش برخي عزيزان چون شما را در يك جاده يكطرفه قرار ميدهد كه صرفاً خود را ميبينيد؟ اگر ايرادات كتاب را بر سبيل عالمان بر من يادآور ميشديد هم خودتان رشدي را از آن خود ميساختيد هم اين برادرتان را از حاصل دانشتان بهرهمند کرده بوديد. البته به پاس حرمت و دوستي يا ارتباط قلمي كه يادآور شدهايد مشتاقانه در انتظار اشكالات و ايراداتي كه شما را به چنين قضاوت وحشتناكي در مورد من سوق داده، خواهم ماند. سلامت و بهروزي آن عزيز را از خداوند متعال خواستارم
---------
---------
جناب آقاي كسريباسلام و تشكر مجدد از اظهار لطف شما برادر ارجمند به نظر ميرسد يك گام به گفتماني سازندهتر و همافزايي فكري نزديكتر شدهايم. اينكه بنده چرا عمرم را در مسير نقد مصروف داشتهام عمدتاً به تلاشهاي مطبوعاتي من در سه دهه گذشته باز ميگردد اما مطمئن باشيد به طور همزمان در زمينه تبيين تاريخ معاصر نيز فعاليتهاي مؤثري صورت ميدهيم كه اميدوارم عندالملاقات خدمتتان بطور مشروح توضيح دهم. اما فرض بگيريد فقط به نقد مشغول باشم مگر ما به ناقداني كه در چارچوبي منطقي عمل نمايند نياز نداريم؟ يكي از ضعفهاي امروز جامعه ما فقر نقد اصولي و قدرتمند است. همانگونه كه اذعان خواهيد داشت به گواه مقالات و مصاحبههاي منتشر شده بنده به هيچوجه در مورد خطاهاي دولت كنوني و افرادي كه از آنان ياد كردهايد غفلت نكردهام و متناسب با هر خطايي، انتقاد خود را مطرح ساختهام. فرض كنيم همه آنچه در مورد آقاي احمدينژاد ميگوييد درست باشد (هرچند آن را غيرمنصفانه ميدانم) آيا چشم پوشيدن شما بر خطاهاي آقاي ميرحسين موسوي منطقي است؟ از شما دعوت ميكنم در اين زمينه مناظره آقاي مسعود رضائي (عضو هيئت مديره دفتر مطالعات) و آقاي مزروعي را كه در سايتهاي مختلف منعكس شده است، مطالعه و نظر عالمانه خود را در اين زمينه ابراز فرمائيد. همچنين در مورد كتاب نفرمودهايد آيا محتواي آن را قبول داريد يا خير؟ اگر خير، چه مطالبي در آن خلاف واقع مطرح شده است؟ اگر بلي چرا همچنان حركت آقاي ميرحسين در بعد از انتخابات را در راستاي راه امام و شهدا ميپنداريد؟ خوشبختانه ما ميتوانيم بدون هيچگونه علقهاي به افراد عملكردهاي آنان را با ميزان و شاخص محك بزنيم. چرا از اين كار پرهيز داريد؟ خشنود خواهم شد اگر نظرتان را در مورد استدلالهاي مطرح شده در مناظره و كتاب ابراز داريد. توفيق روزافزونتان را در راه اصلاح جامعه از لغزشها، از خداوند متعال خواستارم.